Sou a: Inici / Vida universitària / Noticies / 2021-2022 / Tres projectes amb participació de professorat de l’EPSEB entre el set premiats al Pla Barcelona Ciència 2020-2023

L’Ajuntament de Barcelona i la Fundació ”la Caixa” subvencionen amb un milió d'euros set projectes de recerca científica per afrontar nous reptes urbans, en el marc del Pla Barcelona Ciència 2020-2023. De les 62 sol·licituds presentades, s’ha premiat a 7 projectes, dels quals 3 tenen participació de professorat de l’EPSEB.

Els projectes són:

OptimalSharing@SmartCities: optimitzant l’ús del cotxe compartit i la mobilitat compartida a ciutats intel·ligents i sostenibles.

Fent ús de la iniciativa Open Data BCN, el projecte té com a objectiu proporcionar solucions eficients als problemes de mobilitat compartida mitjançant el disseny d’una nova família d’algoritmes intel·ligents capaços de processar ràpidament grans quantitats de dades per donar suport a la presa de decisions en temps real.

Al projecte, liderat per la UOC, hi participa el professor i responsable del Centre d'Estadística i Matemàtica Aplicada a l'Edificació (CEMAE) de l‘EPSEB, Carles Serrat, amb docència al grau en Arquitectura Tècnica i Edificació i als màsters universitaris en Construcció Avançada en l'Edificació i en Gestió de l'EdificacióTambé hi col·laboren Fatos Xhafa, investigador del Departament de Ciències de la Computació i investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i l'empresa Spindox Digital Soul.

Des de la UPC es donarà suport a la comprensió dels models de mobilitat a l'àrea de Barcelona, des de la modelització dels patrons de mobilitat i les necessitats de la ciutadania. També es faran contribucions en el disseny d’indicadors per plantejar estratègies de carsharing/ridesharing, que formaran part del motor de decisió i del model d'optimització en l'eina de simulació. Igualment, s'ajudarà a validar la qualitat de la proposta dels conceptes de carsharing/ridesharing que en resultin del projecte, en termes de sostenibilitat en tres dimensions: econòmica, mediambiental i social. Aquesta anàlisi permetrà obtenir eines de suport a la presa de decisions en l’àmbit municipal per millorar en la mobilitat urbana, així com per als desenvolupadors d'aplicacions i la ciutadania.

imatge de terrats actualsREV-TER: Reviure als terrats.

El projecte proposa la millora i la reutilització de l’espai dels terrats de Ciutat Vella, des de la perspectiva de l’envelliment actiu i saludable, mitjançant la diagnosi sociodemogràfica, l’anàlisi dels terrats existents al districte i la recerca de solucions de baix cost, desmuntables i reciclables. L’equip planteja elaborar un catàleg de microprojectes i el prototipatge de solucions integrals com propostes plug-in d’aplicació en casos pilot i reproduïbles en altres punts de la ciutat i de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

rev-ter02.jpgEn aquest projecte hi participen la professora Montserrat Bosch i els professors Joan Ramon Rosell i Oriol Paris, tots tres amb docència al grau en Arquitectura Tècnica i Edificació i als màsters universitaris en Construcció Avançada en l'Edificació i en Diagnosi i Tècniques d'Intervenció en l'Edificació, a més de ser investigadors del grup interdiciplinar de Ciència i Tecnologia en l'Edificació (GICITED). En el projecte, liderat per Pere Joan Ravetllat (ETSAB), també hi participen professorat del grup de recerca REARQ i l'entitat OASIURBÀ.

Verd de proximitat BCN.

coberta-verda.jpegL’objectiu del projecte és dissenyar i implementar un pla de monitoratge i avaluació del funcionament i dels impactes de les cobertes verdes a la ciutat de Barcelona, que sigui integrador i participatiu, econòmicament viable i sostenible en el temps.

La iniciativa compta amb la participació de les professores de l’Escola Ana Maria Lacasta, Montserrat Bosch, Inmaculada Rodriguez i Fanny Berigüete, amb docència al grau en Arquitectura Tècnica i Edificació i als màsters universitaris en Construcció Avançada en l'Edificació i en Diagnosi i Tècniques d'Intervenció en l'Edificació, a més de ser investigadores del grup interdiciplinar de Ciència i Tecnologia en l'Edificació (GICITED). En aquest projecte, liderat per la Universitat de Lleida (UdL), també hi participen les empreses Verdtical, solucions Eixverd i la cooperativa Teb verd.

El grup de recerca de la UPC participarà en totes les fases del projecte, des de la identificació dels indicadors a analitzar i en l’establiment d’una metodologia de seguiment, fins al monitoratge i el tractament de les dades. El projecte 'Verd de proximitat BCN' permetrà a la ciutat ser pionera, tant a escala europea com internacional, en l’establiment de plans de monitoratge i avaluació del verd urbà de proximitat.