Sou a: Inici / Vida universitària / Noticies / 2022-2023 / Què pesa el vostre edifici?

Què pesa el vostre edifici?

Taller realitzat a l'EPSEB, exercici per "educar l'ull" i aprendre a "llegir els edificis" de manera global per tractar de calcular quant pesen els edificis
Què pesa el vostre edifici?

Els humans passem quasi el 70% de les nostres vides dins d'edificis: la casa, l'escola, els comerços, el cinema, les biblioteques i/o els pavellons esportius. Però la majoria no observem els edificis amb ulls tecnològics i, precisament l'arquitectura i la construcció, necessiten de coneixements com la física, les matemàtiques i el dibuix, que s'aprenen a l'escola.

Un bon exercici per "educar l'ull" i aprendre a "llegir els edificis" de manera global pot ser tractar de calcular quant pesen els edificis. Tot i que pot semblar una pregunta absurda, perquè totes/ts som conscients que un edifici pesa molt, ens ajuda a reflexionar sobre quins elements conformen l'edifici (fonaments, estructura, envolupant, instal·lacions) que podriem assimilar a les parts del cos humà (esquelet, pell, sistema de reg sanguini, per exemple).

En el documental ¿Cuanto pesa su edificio, Sr Foster? (disponible a youtube en anglès amb subtítols) l'arquitecte britànic explica la seva manera de conceptualitzar i projectar els seus edificis, però la pregunta serveix d'argument per fer entendre que els edificis són matèria, que s'han d'extreure els materials, transformar, col·locar estratègicament, i que tot el procés comporta un impacte ambiental molt elevat.

L'activitat va consistir en calcular el pes de l'edifici escolar corresponent. A partir d'uns càlculs senzills o més complicats si cal, van posar pes a l'edifici i van tractar de fer entendre l'impacte ambiental del sector de l'edificació a partir de la identificació dels diferents materials que poden observar a ull els/les pròpies/s alumnes i, també, d'aquells materials que no es veuen però que el conferenciant pot ajudar a reconèixer.

Es pot elevar el nivell de complexitat de la visita/xerrada parlant de propietats característiques dels materials, o del seu Anàlisi del Cicle de Vida, o de la problemàtica de la gestió de residus si cal enderrocar l'edifici.

Aquest taller va estar a càrrec de la professora Montserrat Bosch, i es va realitzar a l'EPSEB per a la visita de:

• 18-10-2022 - Gravi (Barcelona)
  • 19-10-2022 - Institut Marianao (Sant Boi de Llobregat)
  • 09-11-2022 - Institut Miquel i Pol (Cornellà de Llobregat)