Sou a: Inici / Vida universitària / Noticies / 2021-2022 / Dona el teu mòbil a la ciència

Dona el teu mòbil a la ciència

Els mòbils recollits s'utilitzaran en el projecte de recerca Biometallum de la UPC per millorar-ne el reciclatge.
Dona el teu mòbil a la ciència

La campanya “Dona el teu mòbil a la ciència” ve impulsada fonamentalment per la idea de solucionar la problemàtica actual envers la generació exponencial de residus electrònics, també es vol fer arribar a la ciutadania el missatge sobre la importància d’un consum responsable de la tecnologia i prevenir d’una elevada generació de residus electrònics.

La iniciativa de la nostra campanya és un exemple de projecte “campuslab”, ja que s'aprofitaran els campus per testar una proposta innovadora mitjançant la participació de la comunitat, la implicació acadèmica de la recerca i la col·laboració de serveis de gestió en la seva implementació.

Participa i guanya premis!

Per tal de poder recollir els dispositius, la campanya Dona el teu mòbil a la ciència ha proporcionat punts de recollida al llarg de totes les consergeries i biblioteques de l'àmbit UPC.

Com hi participo?

Posar el teu gra de sorra és extremadament senzill, tan sols has de seguir aquests passos:

• Dirigeix-te al punt de recollida més proper.
  • Diposita-hi el dispositiu.
  • Pots formatar-lo abans, però no és necessari. L'objectiu és reciclar els elements que conformen el hardware del dispositiu, no les seves dades.
  • Un cop l'hagis deixat al punt de recollida, assegura't d'accedir al qüestionari per participar en el sorteig de premis!

Participa i guanya premis!

El context

A diferència d'altres tipus de deixalles, els residus electrònics s'acumulen a les llars simplement perquè moltes persones no es plantegen la idea de desfer-se del dispositiu. Malgrat que el telèfon inclou diversos elements molt perillosos, el 92% dels seus components són reutilitzables. Però tot i això, només una petita part del gran volum d'aquests residus s'acaba reciclant.

Els minerals presents en aquests dispositius són recursos valuosos i finits. Això implica que el percentatge d'aquests que es pot extreure a partir de la mineria és cada vegada menor. Considerant que la quantitat de metalls que es poden trobar en els residus electrònics és molt superior a la present en els jaciments minerals (10-20% vs 0.4%), no seria interessant desenvolupar un mètode que pugui recuperar aquests metalls seguint els principis de l'economia circular? El projecte Biometallum neix com a resposta a aquesta pregunta, però perquè es pugui complir el seu objectiu, la campanya "Dona el teu mòbil a la ciència" entra en escena per a recollir tants dispositius com sigui possible.