Sou a: Inici / Vida universitària / Noticies / 2020-2021 / Joan Olona, professor de l’EPSEB, guardonat amb un dels Premis del Patrimoni Europeu per la Torre de les Aigües del Besòs

La Comissió Europea i la institució Europa Nostra han atorgat un dels premis de Patrimoni Europeu al projecte de la Torre de les Aigües del Besòs, desenvolupat pel col·lectiu multidisciplinar BCN-Besòs Tower-Team, amb la participació del professor Joan Olona.
Torre de les Aigües del Besòs

El jurat dels premis ha destacat la qualitat del projecte i la preservació de l’essència de la construcció: “La intervenció i el disseny interior final són d’una qualitat molt alta i presenten clarament la funció original de l’espai, que és una part important del patrimoni industrial de Barcelona. S'ha integrat l'expressió artística contemporània, que serveix d'exemple per a la reutilització adaptativa d'aquest tipus de patrimoni”.

El col·lectiu multidisciplinar BCN - Besòs Tower – Team integrat pels arquitectes Antoni Vilanova i Eduard Simó, l’arquitecte tècnic Joan Olona i la geògrafa i historiadora Mercè Tatjer es constitueix l’any 2000 per promoure, juntament amb entitats del teixit associatiu, col·lectius veïnals i els ex treballadors de MACOSA, la recuperació de la Torre de les Aigües del Besòs com a referent del passat industrial d’aquest barri de la ciutat de Barcelona.

Desprès de la celebració dels Jocs Olímpics de Barcelona de 1992, es produeix la segona transformació urbanística en el front marítim del Poblenou que comporta el tancament de la indústria MACOSA-Alsthom. Aquest fet comporta l’enderroc de les instal·lacions industrials excepte les dues edificacions catalogades: la Torre de les Aigües del Besòs i la Casa de Vàlvules annexa.

Davant l’estat de decadència, degradació i abandonament de les dues construccions, es comença a debatre i analitzar propostes viables per a la recuperació i dignificació de les mateixes. El juliol de 2001, es localitzen els plànols i la documentació original al fons documental de l’Arxiu Històric d’AGBAR. A partir d’aquest moment es constitueix un equip de treball per elaborar una proposta de restauració i rehabilitació, a partir de la planimetria original.

El 2010 s’inicia la primera fase de les obres consistent en la restauració general de la Torre (estructura, façanes exteriors i interiors, així com la coberta). Finalment, l’any 2019 es materialitza la totalitat del projecte, completant el condicionament interior de la Casa de Vàlvules com a seu de l’Arxiu Històric del Poblenou, amb el mobiliari i tota la museografia del conjunt.

La Torre de les Aigües restaurada és ara nou centre cultural del barri del Poblenou, amb instal·lacions d’art innovadores que enriqueixen l’experiència del visitant i estableixen un diàleg entre art i patrimoni industrial. El 2012 es va instal·lar Himmelsrichtungen, una escultura de l’artista alemany Blinky Palermo.

El professor Joan Olona fa docència al grau en Arquitectura Tècnica i Edificació i als màsters universitàris en Construcció Avançada en l'Edificació i en Diagnosi i Tècniques d'Intervenció en l'Edificació i, en tots tres casos, imparteix assignatures relacionades amb la rehabilitació de patrimoni arquitectònic.

La Comissió Europea va crear els Premis de Patrimoni Europeu / Premis Europa Nostra al 2002 i des de llavors han estat implementats per la federació d'entitats de patrimoni Europa Nostra. Els premis estan finançats pel programa Europa Creativa i són el guardons més importants a Europa en l’àmbit del patrimoni cultural.