Les certificacions professionals d'ACP: l'experiència del professor de l'EPSEB Francisco Javier García

L'any 2016 es va signar un acord de col·laboració pel qual s'homologava la formació de l'EPSEB per complir amb els requisits exigits per optar a la certificació professional. Amb això es va aconseguir que els DACs de l'EPSEB poguessin ser certificats per la ACP.

El professor de l'EPSEB Francisco Javier García, que va ser el primer en rebre la certificació Consultor Tècnic d'Edificació en categoria Excellence, ens explica les avantatges de la certificació segons la seva pròpia experiència.

Em sembla que va ser a principis del 2015 quan em va arribar un mail on s'anunciava als arquitectes tècnics col·legiats la creació d'una Agencia de Certificació Professional pel sector de l'edificació i l'arquitectura. Aquesta Agencia, impulsada pels Col·legis d'Aparelladors de Barcelona i Madrid, actuaria com a entitat independent per tal d'avaluar i qualificar, a partir de les bases establertes a la ISO 17024, la vàlua dels professionals de l'edificació que ho desitgessin. Aquesta avaluació es faria ens diferents perfils professionals i en diferents categories.

En aquell mateix moment vaig accedir a la web de l'Agencia, em vaig enregistrar i durant els següents dies vaig començar a introduir la documentació justificativa de la meva formació i experiència professional com a primer pas cap a una avaluació que duraria alguns mesos, amb exàmens i una entrevista personal inclosa, i que culminaria el passat novembre del 2015 quan vaig obtenir la meva primera certificació com a Consultor Tècnic d'Edificació en categoria Excellence, la màxima a la que es pot optar, i amb l'orgull de ser el primer tècnic en aconseguir-la. El temps ha passat i ara fa poques setmanes he aconseguit una segona certificació, com a Director d'Execució d'Obra a la categoria Advanced, també la màxima de la certificació.

Perquè em vaig apuntar? La veritat és que no sabria dir el motiu concret, però des del primer moment vaig tenir molt clar que volia aconseguir participar en aquest procés i aconseguir una certificació professional. Tenia molt clar que el que una entitat com aquesta avalués la meva formació i recorregut professional em serviria per a veure en quin punt em trobava i m'ajudaria a millorar.

Com ja sabem, aquest tipus de certificació o acreditació professional és freqüent en altres sectors com el sanitari i ens algunes ocasions és imprescindible per exercir en països europeus... perquè no aplicar-la en un sector com el nostre? Perquè no demostrar que el sector de l'edificació i/o construcció està format per professionals de primer nivell? La implantació d'aquest tipus de certificació pels professionals de l'edificació pot millorar la nostra imatge actual i sobretot la nostra vàlua professional, que ha quedat molt tocada amb la crisi: no només som tècnics que hem assolit uns estudis universitaris i amb una formació afegida i una experiència més o menys amplia que he escrit en un currículum, sinó que una entitat independent acredita aquests coneixements i experiència professional a partir d'unes bases establertes per una norma ISO, reconeguda internacionalment.

A més, i per què no dir-ho, no deixa de ser un plus que et diferencia en el teu àmbit. Hi ha una entitat que revisa la teva formació, experiència, que fins i tot demana referències teves a persones amb les quals has treballat, i finalment certifica que compleixes amb els requisits establerts i que ets un bon professional.

Com comento moltes vegades als alumnes a classe, a mi m'agrada molt la nostra professió, no la canviaria... crec en ferm que un arquitecte tècnic té una amplia formació que ens dona un ventall de sortides professionals: gestió, construcció, direccions d'obra, seguretat, cap d'obra, etc.. i que hem de fer valdre els nostres coneixements, la nostra formació i la nostra professionalitat, i una certificació ens pot ajudar a fer-ho.

Crec que aconseguir una certificació d'aquest tipus m'ha ajudat a millorar la manera de treballar, m'ha ajudat a aconseguir noves feines i sobretot m'obliga a estar al dia i fer-ho cada dia millor. En definitiva m'ajuda a ser millor professional.