Premi Nacional d’Arquitectura 2016 per a José Antonio Martínez Lapeña i Elías Torres

El Ministeri de Foment ha concedit el Premi Nacional d’Arquitectura 2016 a l’estudi d’arquitectura de José Antonio Martínez Lapeña, format a l’EPSEB, i Elías Torres Tur.

El Premi Nacional d'Arquitectura és un guardó amb més de 80 anys d'història que té com a objectiu reconèixer a una persona física o entitat amb personalitat jurídica que, amb el seu treball o amb el conjunt de la seva obra, contribueixi o hagi contribuït de manera extraordinària a l'enriquiment dels aspectes socials, tecnològics i sostenibles de l'arquitectura o l'urbanisme espanyol.

Dotat amb 60.000 euros, està promogut pel Ministeri de Foment, que atorga el guardó a proposta d'un jurat format per destacats professionals del món de l'arquitectura. El jurat ha reconegut la trajectòria professional d'ambdós arquitectes, "autors d'una extensa obra en una dilatada carrera conjunta que ben aviat complirà 50 anys de col·laboració ininterrompuda, al llarg de la qual han abordat projectes de tota índole, des de la perifèria més problemàtica fins als seus encàrrecs internacionals, en els que van ser pioners a l'Estat". El jurat també ha destacat "la seva obra, d'arquitectura oberta i arriscada, figura la construcció i renovació d'alguns dels espais públics més significatius de l'arquitectura espanyola en las darreres dècades. Sempre des d'un llenguatge fresc, que uneix compromís cívic amb actitud respectuosa davant el paisatge i la ciutat històrica, constituint un exemple d'innovació i recerca constant".

José Antonio Martínez Lapeña (Tarragona, 1941) va cursar la carrera d'aparelladors a la que ara és l'Escola Politècnica Superior d'Edificació de Barcelona (EPSEB), de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) on es va graduar el 1962 i, després, va estudiar Arquitectura a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB), on va obtenir el títol d'arquitecte el 1968. Aquell mateix any forma una associació professional, a Barcelona, amb Elías Torres Tur, que es manté fins a dia d'avui.

Elías Torres Tur (Eivissa, 1944) també va estudiar a l'ETSAB, on va obtenir el títol d'arquitecte el 1968 i, el 1993, el de doctor.

Ambdós arquitectes van rebre, a més, el RIBA International Fellowship l'any 2015.